Sociaal contact, dat is waarmee de horeca zijn brood verdient. Mensen samenbrengen en een gezellige tijd bezorgen, onder het genot van een hapje en of drankje met lekkere muziek op de achtergrond. Precies dát wat nu niet meer mag, in deze onzekere tijd van corona en quarantaine. Toch is het bemoedigend te zien hoe inventief, veerkrachtig en solidair de sector reageert. Uitdagingen legio, maar zijn er ook kansen? En wat doen we ondertussen?

Half maart moesten alle deuren in de horeca van de één op de andere dag op slot. Alleen afhalen en thuisbezorgen is nog toegestaan, hotels draaien op een laag pitje door. Ook voor toeleverende bedrijven als horecagroothandels, apparatuur- en serviceleveranciers heeft dit enorme gevolgen. De economische schade is nog niet te overzien, maar Koninklijk Horeca Nederland (KHN) becijfert bij een ‘gunstig’ scenario 5,1 miljard aan omzetverlies en gevolgschade voor 2020.

Horecaondernemers en toeleveranciers zijn gewend in oplossingen te denken…

Een golf aan hartverwarmende inventiviteit zie je dan ook voorbij rollen. Restaurants en cateraars door het hele land gaan koken voor bewoners en medewerkers van verzorgings- en ziekenhuizen. Van burgertent tot sterrenzaak gaat thuisbezorgen, richt een afhaalbalie in of zelfs een drivethrough. Meest spectaculaire voorbeeld is het Amsterdamse RIJKS van Joris Bijdendijk, dat op een zaterdag makkelijk 1000 maaltijden had kunnen wegzetten áls zijn keuken het had aangekund tenminste. In de hotelwereld ontstond het hartverwarmende www.hotelshelpen.nl, waar familie van zieken, hulpverleners en hun families een kamer kunnen boeken voor een lage prijs (15€, excl. stadsbelasting). Voor mensen in nood. Veel hotels en -ketens werken hieraan mee.

Puntjes op de i

Veel bedrijven grijpen deze periode aan om schoon schip te maken. Opruimen, voorraad tellen, administratie op orde, terras schoon spuiten, buitenboel schilderen, plafonds witten, isoleren. Wordt ook de keuken wordt onder handen genomen, dan moet er waarschijnlijk ook nieuwe (of gebruikte) keukenapparatuur komen. Wat kies je, in deze onzekere tijden? Die keuzes zijn bepalend voor een lange periode dus ook nu geldt: win deskundig advies in! Lees hier meer over in het artikel ‘Coronastilte in keuken biedt ruimte voor groot onderhoud en dieptereiniging’.

Sociale dieren

Eten en drinken moeten we elke dag. Als het moet, kan dit 100 % thuis, dat blijkt.  Met dank aan de supermarkten, die het meest van deze profiteren, en de food speciaalzaken. Kijk als lokaal restaurant of cateraar ook hier eens naar kansen! Er zijn al voorbeelden van restaurants die met succes hun luxe maaltijden via zelfstandige speciaalzaken verkopen. Toch, wij mensen blijven sociale dieren. We willen weer bij elkaar komen, samen een koffietje drinken in een gezellige omgeving, inspirerend culinair genieten, vergaderen, lachen en bijkletsen met bier en bitterballen.

Daarom horeca sector; blijf gezond en sterk en hou vol! Niet alleen omdat jullie 400.000 mensen een baan en een inkomen bieden. Jullie vormen hét sociale speelveld van onze samenleving. Wij hebben jullie keihard nodig, om straks de draad weer op te pakken als deze Corona ellende voorbij is.

Bronnen: KHN, Fsin, Diverse Horeca en Foodservice vakbladen.

Over de auteur:

Puck Kerkhoven; culinair journalist | auteur | NoWaste specialist |

Puck Kerkhoven; culinair journalist | auteur | NoWaste specialist |

Als culinair journaliste/bier- en foodschrijver publiceert Puck o.a. in Entree Magazine en Foodservice Europe. Haar kookboeken vielen in de prijzen. In haar artikelen richt ze zich op koken en de keukenbeleving.