Machines kunnen niet glimlachen, de medewerkers die ermee werken wél. Die zijn maar wat blij dat ze niet die manden vol sinaasappels zelf hoeven te snijden en persen. Op de bar of counter werken mooie apparaten sfeerverhogend én ze versterken de kwaliteits- en versbeleving bij de gast. Het is toch puur entertainment als die gezonde smoothie voor je neus wordt gedraaid met verse vruchten van jouw keuze.

Wat is het effect van een glimmende LaMazzocco of een Kees van der Westen koffiemachine op de counter? Je krijgt toch ter plekke zin in een espresso of flat white? Dit om te illustreren wat het effect is van mooie apparaten, in het zicht van de gast. Ze doen iets met de sfeer in de zaak en scheppen verwachtingen op het gebied van kwaliteit en versheid.

Als je zo’n bedachtzaam draaiende citruspers hebt staan, met een grote mand verse sinaasappels er bovenop, dan zal geen gast meer twijfelen of je jus d’orange vers is. De medewerker die de sappen tapt, is allang blij dat hij niet zelf hoeft te snijden en persen. Zo houdt hij of zij meer tijd over om aandacht te geven aan de gasten.

‘Machines kunnen niet glimlachen, maar de mensen erachter wél, als ze tenminste prettig staan te werken’. Dat is de visie Paul Geene van Woertman Nederland BV, éen van onze innovatieve NVLG leden en expert op het gebied van machines in het zicht. ‘Een win-win situatie, want als gasten ergens blij van worden, blijkt uit onderzoek, dan is het wel van een glimlach en echte aandacht.’

In zijn werkveld, dat varieert van de grootste keten tot de kleinste buurtzaak, ervaart hij dagelijks hoe ongelofelijk belangrijk een weloverwogen keuze voor de juiste apparatuur is. Er is zoveel meer om rekening mee te houden, dan alleen de prijs.

5 x voordeel

  • Sfeer verhogend in de zaak. Denk aan design koffiemachine, glimmende sinaasappelpers, hippe blenders, cocktailmachine of draaiende gebakvitrine.
  • Motiverend voor medewerkers, omdat ze minder tijd aan het product hoeven te besteden en daardoor meer aandacht aan de gast kunnen geven.
  • Verleiden de gast met kwaliteit. Die denkt: ‘O een mooie LaMarzocco met een goede molen, dan zit het hier wel goed met de koffie.’ Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld sappen.

  • Accent op vers. Sushi of açaí bowl die a la minute, in het zicht van de gast, wordt gemaakt. Maar ook last minute een mooie dot slagroom op appeltaart of ijs (en niet uit een spuitbus).

  • Gastbeleving verhogend. Hoe leuk is het als die smoothie voor je neus wordt gedraaid met vruchten, nootjes en granen van jouw gezonde keuze. Puur entertainment.

Belangrijke vragen bij de keuze van apparatuur:

Capaciteit, ofwel hoeveel gasten ga je er dagelijks mee bedienen? Dertig of duizend, dat maakt nogal een verschil. Bij een nieuwe auto maakt het ook uit hoeveel kilometer je er per jaar mee wil gaan rijden. Wordt het een boodschappenkarretje of een sterke stationcar die makkelijk 300.000 km aan kan?

Wat is de beschikbare ruimte? Hou daarbij ook rekening met aanvoer- en afzetruimte. En bewegingsruimte voor degene die hem bedient. En met een goede routing en doorstroming in de bar en/of keuken.

Hoe staat het met de vaardigheden van de medewerkers? Staat er altijd een professional bij of moet je het hebben van steeds wisselende werkstudenten? Dat is cruciaal. Wordt het handmatig en ambachtelijk, semi automatisch of fool-proof.

Hoe ga je het nieuwe apparaat schoonmaken en onderhouden? Zelf doen, of is het ook wel erg handig als het apparaat goede reinigingsfuncties in zich heeft en komt met een preventief onderhoudsprogramma.

Bij Woertman Nederland BV zien ze het zo: Je koopt als ondernemer eigenlijk geen apparaat, maar een oplossing. Hun assortiment bestaat uit: sinaasappelpersen, slagroomautomaten, blenders, magnetronovens en vaatwassystemen.

Opvallend onopvallend

Voor de meeste apparaten geldt dat ze visueel mogen shinen, maar verder zo min mogelijk moeten opvallen. Ze moeten hun werk goed doen en vooral niet teveel lawaai maken.

Het is niet de bedoeling dat een gast, met een wijntje aan de bar, in de herrie zit van de glazenspoeler die eronder staat. En dat hij een dot stoom in zijn gezicht krijgt, elke keer als de klep open gaat. Tegenwoordig zijn daar allerlei technische oplossingen voor.

Blenders draaien op hoge toeren en crushen daarbij ijsklontjes. Dat gaat ‘niet geluidloos’ daarom zijn daar tegenwoordig speciale geluidkappen voor. De mengbekers moeten regelmatig worden verwisseld. Dan is het wel handig als ze snel gereinigd kunnen worden. Er zijn geavanceerde spoelfonteintjes die ze in 15 seconden reinigen. En mengbekers in verschillende kleuren. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk één kleur apart houden voor mensen met een bepaalde allergie.

Kortom: heel belangrijk om van te voren goed na te denken over het gebruik van het apparaat, vóórdat je het aanschaft. Gelukkig tref je, ook bij de andere NVLG leden, adviseurs met veel ervaring in de horeca-praktijk. Die denken graag mee en kunnen je behoeden voor een miskoop.

2x opletten:

  • Je moet super schoon werken en steeds opruimen, want alles staat in het zicht. Gelukkig komen er steeds meer zelfreinigende apparaten, dat scheelt een boel poetswerk.
  • Geluidsoverlast. Houd daar bij aanschaf al rekening mee en kies voor geluidsarme apparatuur. Of het nu de afzuiging betreft, de vaatwasser of bijv. blenders, die ook met geluidskap kunnen worden geleverd.

Behalve de gebruikelijke bronnen, raadpleegden we voor dit artikel Paul Geene van Woertman Nederland BV in Nieuwegein, die zijn deskundige bijdrage leverde.

 

Over de auteur:

Puck Kerkhoven; culinair journalist | auteur | NoWaste specialist |

Puck Kerkhoven; culinair journalist | auteur | NoWaste specialist |

Als culinair journaliste/bier- en foodschrijver publiceert Puck o.a. in Entree Magazine en Foodservice Europe. Haar kookboeken vielen in de prijzen. In haar artikelen richt ze zich op koken en de keukenbeleving.