Vanaf 1 juni zijn de deuren van cafés en restaurants weer geopend voor 30 gasten. Onder strenge voorwaarden. Welke voorwaarden zijn dat? Hoe houd je de zaak coronavrij en hoe win je het vertrouwen van je gasten?

De gebruikelijke coronaregels blijven van kracht. Iedereen behoort ze te kennen: schud geen handen, houd anderhalve meter afstand, was de handen regelmatig, hoest of nies in de binnenkant van je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en blijf thuis bij gezondheidsklachten. Voor de  horeca komen daar nog een paar eisen bij: draag nu echt geen sieraden meer, zorg dat er zeep en desinfecterende handgel aanwezig is op de toiletten, bij de ingang en eventueel ook bij de tafels. Controleer of medewerkers en gasten de regels naleven. Gasten zijn verplicht te reserveren. Dat hoeft overigens niet als ze op het terras plaatsnemen.

Bovenstaande is een slechts een basis. Specialisten raden aan om een paar stappen verder te gaan teneinde het risico op besmetting verder te verkleinen en gasten het vertrouwen te geven dat ze in een prettige én veilige omgeving vertoeven. Maak daarom duidelijk welke maatregelen er zijn getroffen. Liefst bij de ingang zodat gasten meteen weten waar ze aan toe zijn.

Hygiënecheck voor de opstart

De horeca – afhalen, bezorgen en hotels niet meegerekend – zit sinds 16 maart op slot. Stof en vuil kunnen zich in de verlaten ruimtes ophopen. Daarom zal de opstart op 1 juni gepaard moeten gaan met een hygiënecheck: let op sporen van ongedierte, voer tht-controles uit, reinig en desinfecteer het restaurant, de bar en de keuken. Controleer apparatuur en koelingen, spoel bierleidingen, reinig installaties en start de HACCP-registratie weer op.

Corona detectietest

Wie zeker wil weten dat zijn zaak coronaproof is, kan een gespecialiseerd bureau inschakelen. Bureau de Wit kan bijvoorbeeld de Corona Detectietest toepassen. Daarbij bemonstert het bedrijf bepaalde onderdelen of oppervlakten, met name gericht op sanitair en handcontactpunten. Binnen 24 uur resultaat. “Met deze gevalideerde test kun je checken of het schoonmaak- desinfectieproces op de juiste wijze is uitgevoerd en of er geen virusdeeltjes meer aanwezig zijn”, zegt Johan Jongsma, technisch directeur van Bureau de Wit.

Informatief overzicht

Verspreid over tientallen sites tref je brokjes informatie aan over corona en horeca. Informatief is het ‘Protocol Horeca In tijden van corona’ van Bureaudewit, gespecialiseerd in hygiëne.  Dit bevat een helder overzicht met tips en suggesties, die horecaondernemers in coronatijd kunnen toepassen. Het coronabeleid moet erop gericht zijn om contacten zoveel mogelijk te voorkomen. Zorg daarom indien mogelijk voor een gescheiden in- en uitgang en een duidelijke routing. Eenrichtingsverkeer in de zaak is aan te raden. Jassen niet bij elkaar hangen, maar mee laten nemen naar de plek waar de gast plaatsneemt. Zorg voor toegangscontrole.

Check desinfectiemiddelen

Desinfectiemiddelen worden te kust en te keur aangeboden. Zeker in coronatijd. Maar is het middel dat je wilt kopen officieel toegelaten? En werkt het tegen corona? Dat kun je controleren door de site van het CTGB (College voor toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden) te raadplegen. Als het middel op de site staat vermeld en het toelatingsnummers komt overeen met het nummer op het middel dat jij hebt aangekocht, kun je er van op aan dat het middel is goedgekeurd.  Pas het middel toe zoals voorgeschreven. Alleen verdunnen als dat staat aangegeven en de juiste inwerktijd in acht nemen, aldus Hans van Boven van het CTGB. “Veel middelen hebben een inwerktijd, bijvoorbeeld vijf minuten. Houd die tijd ook aan, eerder werkt het niet.” Wie twijfelt aan een middel kan contact opnemen met de helpdesk van de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit), via telefoonnummer: 0900-03 88.

Vermijd cash indien mogelijk

Aangeraden wordt om zoveel mogelijk gebruik te maken van zogenoemde no touch-systemen voor waterkranen, dispensers en toiletten, zodat je er niet met de handen hoeft aan te komen. Beperk cash betalen, liever nog: voorkom dat. Als het toch moet: draag handschoenen. In het geval van betalen per pin: gebruik een pen voor het intoetsen van de pincode. Desinfecteer deze pen en de pinautomaat na gebruik. Desinfecteer contactpunten, zoals deurklinken, elke twee uur. Dat geldt ook voor materialen die je gebruikt. Gebruik geplastificeerde menukaarten die je na contact met de gast kunt desinfecteren. Het gebruik van een bestelapp is aan te raden.

Kleding wassen

Kleding, servetten, tafellakens en ander textiel vragen in coronatijd extra aandacht en zorgvuldigheid. Na één dag dragen of gebruiken wassen volgens voorschriften. Is de kleding wellicht besmet met corona dan zal deze een speciale behandeling moeten krijgen, zegt Peter Wennekes van Netex (Nederlandse Vereniging van Textielreinigers). De norm is in dat geval 25 minuten wassen op 70°C. Als het betreffende textiel die temperatuur niet kan hebben, wordt een ander procedé gebruikt en/ of wordt de was vijf dagen in quarantaine geplaatst alvorens deze te reinigen. Dit is mede afhankelijk van het soort textiel: linnengoed, werkkleding of gastenwas. “Professionele wasserijen weten precies hoe ze dat moeten aanpakken.”

Eén ingang terras

Ook de toestroom op het terras zal gereguleerd moeten worden. Kies voor één duidelijke entree en zorg voor desinfectiemiddelen. Uiteraard is afstand bewaren hier ook van belang. De opzet zal ruimer moeten zijn dan normaal gesproken en vlakken op de grond kunnen aangeven waarbinnen stoelen en tafels zich moeten bevinden. Het meubilair vastzetten is ook een optie.

Actuele informatie corona

Internet bevat op zeer veel plaatsen informatie over corona. Zo tref je je op de site van het RIVM actuele informatie aan over maatregelen ter beteugeling van het virus. Daar staat bijvoorbeeld vermeld dat terrassen, bioscopen, cafés en restaurants per 1 juni voor maximaal 30 personen weer mogen worden geopend. Op 1 september wordt dat aantal opgetrokken tot 100. Dit alles onder voorbehoud dat het coronavirus beheersbaar blijft. Meer informatie vind je op de site van de Rijksoverheid. Op de site van Koninklijke Horeca Nederland tref je eveneens informatie aan over corona in relatie tot de horeca. Voor keukentechnische zaken kunt u een beroep doen op grootkeukenleveranciers aangesloten bij de NVLG. Zie de bedrijvengids van grootkeuken.nl.

Over de auteur:

Jaap de Graaf; hoofdredacteur | allesovercatering.nl |

Jaap de Graaf; hoofdredacteur | allesovercatering.nl |

Jaap de Graaf is een echte veteraan in het vakgebied. Door zijn hoofdredacteurschap voor meerdere magazines (waaronder Misset Catering) is hij zeer bekend binnen de branche. Daar-naast is hij initiatiefnemer van platform allesovercatering.nl en uitgever van Uitblinkers.